StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

vem skall flytta?

Frureinhold.se / 01 Oktober, 2013 - 16:59 / Vardagen

Jag skrev ett inlägg på facebook för ett tag sedan angående skotten i biskopsgården. Jag tycker det är helt sjukt hur samhället mer och mer börjar likna en öppen krigszon där skotten kommer allt tätare. Eftersom att jag läser till hälsovetare studerar vi främst hälsa och dess bestämningsfaktorer. Trygghet har till stor del en betydelse för hälsan och till min kommande c uppsats kommer jag studera detta djupare. Det finns teorier som visar att det går att uppleva god hälsa även om man lever i sämre förhållanden. Detta bland annat pågrund av att man känner en gemenskap som gör att man känner sig trygg. Men det ämnet kan jag spåna vidare på i evigheter. Det jag vill lyfta är att jag skrev ut ett par rader i stil med att jag tycker det är så fel att civila oskyldiga människor kommer ikläm för att vuxna idioter inte kan uppföra sig och vifta med olika vapen hit och dit. Jag kan inte lägga energi på att gäng bråkar med andra gäng, de är deras val ( även om det finns helt sjuka grupptryck och annat som rent av tvingar in folk till kriminalitet, med tvinga menar jag inte fysiskt utan psykiskt. Människan är ett flockdjur och trivs i grupp, hittar de ingen grupp att passa in i hamnar de lätt i dessa grupper ). Men när civila dödas eller när barn inte får vistas ute för att de finns en risk mot deras överlevnad blir jag rent av upprörd. Vet ni vad för kommentar jag fick på facebook då?!? jo att de får flytta om de inte känner sig trygga. Det fick mig att gå i taket, samma som i skolan. Flytta inte på den som mobbar flytta på de som blir mobbade. Är det inte helt sjukt ?! Rensa upp bland alla gäng och sätt dom på en öde ö ngn stans så kan de ta dö på varandra om de anser att det ger dom ngn rush. Sen vet jag lika väl som många andra att denna problematik grundar sig i ngt helt annat med samhällsuppbyggnad, utanförskap, osäkerhet och en allmänt skevt syn på livet. Jag tror att detta inlägg kan få många att brusa upp, hur kan hon säga så, osv osv. Jag hade kunnat lägga in massa olika faktorer som spelar in i människor val av ageranden. Jag är inte naiv och inte ser det, men det jag framför allt stör mig på är när folk utan att blinka ber de utsatta att flytta och inte de som utsätter. Jag hoppas alla ni som läser hela detta inlägg uppfostrar era barn till att inte bete sig på detta viset att ni som kanske är i situationer som detta ser ett ljus och kan ta er ur, det går, jag lovar att det går. Alla ni unga som inte vågar säga till när ni ser att ngn far illa, våga stå upp för vad ni tror på, våga tro på det som är gott.
 
Stor bamse kram ifrån mig ! 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: