StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

Må bra av träning

Frureinhold.se / 12 Augusti, 2013 - 13:09 / Vardagen

Om det är något jag lärt mig under alla dessa år med olika aktiviteter är att jag mår bra av att röra på sig. Jag tror egentligen att alla mår bra av att vara fysikt aktiva. Det behöver absolut inte vara att häcka på gymmet eller cykla 5 mil per dag. Men att ha en grundkondition och att varje dag minst röra på sig i 30 minuter. Jag märker direkt på min kropp både fysikt och psykiskt när jag är ifrån träning en längre tid. Jag märker också lika fort när jag väl börjar röra på mig igen. Från det att jag födde hailey och framåt har jag hållt igång, mer eller mindre. När vi flyttade hit ner var jag joggingtokig, sprang näst intill varje dag. När vi flyttade hit drog jag ner på joggandet och började spela ltie fotboll, kände att jag tappade mycket av min styrka och blev mycket mer trött, hängig och orkeslös. Detta höll i sig fram till januari iår. Det var då jag började rida ute hos madde. Till en början var det 2 gånger i veckan, ibland tre. Nu är jag där nästan varje dag. Självklart är jag trött vissa dagar och utmattad, men jag känner sån skillnad på hur kroppen mår. Som vissa av er vet har jag kronisk muskelvärk, också kallad fibromyalgi. En sjukdom som de först trodde satt i psyket men som de nu konstaterat sitter i blodkropparna. Den studien måste jag bara läsa in mig lite mer på. Jag har perioder gått på massa smärtstillande utan egentligen någon effekt. Men jag märker att när jag håller mig fysikt aktiv så mår min kropp mycket bättre. Jag har även brist på östrogen vilket innebär andra tabletter som håller uppe den halten. 
 
Nu när jag la hailey kom jag på en ganska så sund sak angående muskelvärk. Jag kan konstatera att på de ställen som jag har ont är jag ofta kall på. Detta tolkar jag som dålig cirkulation, när blodet inte strömmar som de ska på just de ställena spänner sig musklerna och en värk uppstår. Nästan som en inre kramp. Men håller jag träningen uppe och blodet måste strömma igenom varje muskel oftare och i ett högre tempo blir värken mycket mildare. Sen har jag dock lätt för att få muskelinflamation så mot de äter jag diklofenak, hjälper på bara ngr dagar. Gud låter som jag har antingen hypokondri eller bara sjukt otur i generna :p Men jag klagar inte, jag känner min kropp utan och innan efter år med olika behandlingar. 
 
Men jag uppmanar alla att försöka röra på sig mer, vi är allt mer stillasittande idag och våra kroppar är inte utformade för att sitta ner. I allafall inte i den volym som vi gör nu. Sen måste folk sluta gå all in på alla dessa dieter och all denna hets träning. Kör 3 månader och bryter ner koppen i mikrobitar för att sen inte orka mer och gå upp det dubbla. Jag säger inte att dieter är helt fel, vissa är det men inte alla. Men lika illa som det är att jojo banta är det att jojo träna. Skapa hellre en hållbar kropp som funkar hela livet och inte bara 3 månader framåt. :) 
 
 
 

Postat av: Johanna E.

Verkligen jätte bra inlägg! Man måste röra på sig, jag var ganska dålig på de när jag var 15 -16 men nu går jag till gymmet och promenader med vänner och familj.

Men de är bra att du försöker uppmuntra folk att röra på sig, en viktig del i livet tycker jag! :)

Kram

2013-08-15 @ 13:07:02
URL: http://www.johannaeklund.blogg.se
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

så söt bild

2013-08-15 @ 13:16:15
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: ebba

så go bild! :)

2013-08-15 @ 13:16:28
URL: http://ebbajulia.blo.gg
Postat av: Tilla

Håller med dig! :) motion och träning gör kroppen glad! :)

2013-08-15 @ 13:18:39
URL: http://tillaandersson.blogg.se
Postat av: emelie andersson

åh vilken fin och mysig bild, den gav så mycket känslor och tankar :)
hoppas allt är bra med dig!

2013-08-15 @ 13:23:58
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: