StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

dieter

Frureinhold.se / 07 April, 2011 - 16:46 / Vardagen

Om det är ngt som jag lrät mig och som jag stör mig på mer än ngt annat i hela världen, haha okej inte hela världen men det är för mig hopplöst idiotiskt. Ordet jag söker är alla dessa jävla dieter. Alla ni som på fullaste allvar tror att dte är hälsosamt för kroppen att käka 5 ostskivor med smör i till kvällsmat som LCHF står för kan ju ställa er i skamvrån, fine man går ner i vikt, men sen då ? vad tror man egentligen händer med kroppen? jag är helt mållös. Så fort man tar bort ett ämne ifrån kroppen om det är kolhydrater, fett, protein etc så ställer du kroppen inför ett dilemma där den inte förstår vad som händer och därutav går man ner i vikt. Men den dagen du bestämmer dig för att tillföra ämnet igen gör att kroppen får ren panik och måste spara allt den får i sig och man får en bakeffekt. Jag kommer låta så extremt svensk nu, men lagom är bäst. Att få i sig fisk, kött, grönsaker, frukt, ris, potatis och pasta men i måttliga mängder. Det finns så extremt mkt mat i affärer idag att man blir helt naken, vad skall man välja, bara stressen på att alltid veta vad man skall äta varje veckan kan vara jobbigt. På tal om stress är det en bidragande faktor till att man kan ha svårt att gå ner i vikt eller vara nöjd med kroppens utförande. Så fort det blir en obalans psykiskt påverkas det fysiskt. Så snälla alla er som läser min blogg, GÅ inte på dieter, jag ber er, ni får gärna skära ner på vissa ämnen som typ bröd, men uteslut aldrig ngt, det straffar sig i längden. Sen går det inte i längden att gå ner 8 kg på 8 veckor etc, det är inte hälsosamt. Minst 30 min per dag skall man vara fysiskt aktiv, för att ha en grund, sen krävs det såklart mer om man vill få ett vidare resultat. Tips i kost kan vara att göra en matsedel på söndagen och planera hela veckan, till opch med köpa in de produkter man behöver så att man slipper de här handla mitt i veckan. Är man också två i en familj kan man köra varannan dag matlagning, gör ngt skoj utav det. Ursäkta mina aggr. men jag blir så olycklig när folk förstör så himla mkt för sig själva !! fråga gärna om råd och tips om det är ngt ni undrar över !!
man har bara ett liv och det liv vi vill att våra barn skall leva skall vi också leva efter !!

Postat av: Anonym

Jag tycker nog det är du som har en skev bild angående det här med dieter och det märks tydligt att du själv inte är överviktig på det resonemang.



För att använda mig utav ditt egna exempel LCHF som du säger går det mer eller mindre ut på att utesluta i detta fallet kolhydrater ur sin kost och istället få sin energi ifrån fett. man ersätter det alltså med någonting annat och kroppen fungerar alltså som den ska ändå. Det finns elitidrottare som, en hockey spelare och en skidåkare som lever på enbart LCHF och jag har hört om folk som levt på det i 20 år. Sedan rekommenderar man diabetiker att äta en LCHF kost för att det ska var gynnsamt och för att minska intaget utav insulin. Så helt galet kan det ju faktiskt inte vara?



Det är inte bara svart eller vitt och inte bara ett bantningssätt utan som många vill påstå en livstil då man liksom vegetarianer väljer att utesluta någonting "nödvändigt" ur sin kost.



Att döma ut alla dieter tyder på mycket okunskap ifrån din sida då det finns variationer i oändlighet. Anpassade för vad man vill åstadkomma. Sedan handlar heller inte att dieta alltid om bantning.



2011-04-08 @ 02:02:36
Postat av: Jennifer Täng - miss dee

Jag förstår hur du tänker och jag vet att diabetiker använder sig utav olika slags former av dieter som är formade utav dietister. Det kommer alltid att finnas argument att det ena är bättre än det andra och att fol´k har levt på olika saker i ex antal år även elitidrottare etc. men att se på en elitidrottare så har dom proffesionella dietister som hjälper dom till en varierad kost som är präglat utefter deras behov. Jag har min filosofi och efter att studera hälsa och kroppens uppbyggnad börjar mycket komma till insikt och vi är trots allt uppbyggda utifrån stenålders människan, tills vi ändrar på det kommer jag att ha min åsikt klar. Vísst jag har själv inte problem med övervikt, men det kommer säkert en dag då jag kommer vilja gå ner i vikt som t.ex. efter min grav. men då kommer jag att kämpa så att min kropp mår bra utav det och inte utesluta ngt ämne. Och till vegetarianer, de tillför kroppen samma ämnen men utifrån växter såsom balj, hampa, lin etc. de ämnen som de inte får i sig från tex. kött.



men alla har rätt till sina åsikter, känner man att det känns rätt så fine, jag skulle aldrig rekomendera det !

2011-04-08 @ 06:56:25
URL: http://mizztang.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Tror det ligger mycket i det du skriver här!! Och speciellt angående "lågkolhydrats-dieter". Visst är kolhydrater inte bra i stora mängder om man inte förbränner dem (vilket man ju lätt gör genom att bara röra på sig) MEN kolhydrater är ju viktigt bränsle för hjärnan. man har ju genom forskning kommit fram till att utesluta kolhydrater ger negativ inverkan på hjärnan, då det är dens viktigaste bränsle. Man har gjort tester med klara resultat om att folk som utesluter kolhydrater har nedsatt minnesförmåga osv.



Jag tror det är som du säger, lagom är bäst! Och ja, alla behöver röra sig mer idag, eller de flesta. Se hundra år tillbaka i tiden och jämför hur lite skräpmat de åt och hur mycket mer de rörde sig!P

2011-04-10 @ 17:48:51
URL: http://vanillab.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: