StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

kost och hälsa

Frureinhold.se / 28 September, 2010 - 12:03 / Vardagen

Jag har aldrig riktigt trott på det här med dieter. Har testat en del men aldrig känt att det varit bra för mig. Hade en period i livet då jag i korta drag led av ätsörningar. Jag ville inte äta, spydde upp min mat osv. Ja ni vet hur en ätstörning fungerar. Ingen mår bra av att ta bort eller svälta sin kropp. Jag sitter just nu och pluggar inför tentan och fastnade i ett kapitell om kost, rörlighet, träning etc. Det är verkligen intressant hur kroppen fungerrar och varför vi ser ut som vi gör. Hur muskelaturen fungerar, leder, syreupptag osv. I boken hälsa och hälsopromotion skriven av vår lärare Jan winroth och Lars-Göran Rydqvist, tar dom just upp det viktiga i att tillföra kroppen rätt mängd mat vid rätt tillfälle. Jag får liksom svar på mina egna tankar om att äta rätt, röra på sig, att det är okej med en kaka då och då. Dom tar även upp hur viktigt det är med vätska, dom skriver att minst 1 glas vatten med en citronskiva skall ner i magen varje timma. Att man skall äta 3 frukter med dygn, varierande sorter. Träningsbiten behöver inte vara avanserad, all fysifk aktivitet stimulerar inte bara kroppen utan också psyket. Hela kroppen hör ihop, mår du inte bra psykiskt är det lätt att man drar på sig små spänningsknutor i tex. ryggen. Har du ont i kroppen påverkar det psyket, du kan känna dig mer nedstämd osv. Som ni ser hör allt ihop och att exprimentera med kroppen är aldrig bra. Vi är inte gjorda för att svältas, skära ner på ämnen som vi tidigare varit beroende av. Heller inte konsumera ämnen som kroppen inte kan hantera såsom godis etc.
Gud vilket trist ämne kanske vissa tänker nu, men jag är så exalterad över att få arbeta och plugga om detta. Me like a lot !!!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: