StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

avundsjuka

Frureinhold.se / 11 December, 2013 - 14:03 / Vardagen

En sak som jag undrar över är varför folk är taskiga mot varandra. Vad är det som driver en som mobbar att mobba? Människor föds inte som mobbare, de skapas av samhället och av människor i sin omgivning. Jag såg en bild tidigare idag med en vit kvinna som satt med sitt barn i famnen på tunnelbanan. Barnet sträckte sig efter en mörk man som skojade med den. Texten i bilden löd att barn föds inte som rasister och samma gäller mobbning. Barn föds inte som onda elaka mobbare som kastar lappar eller slår andra människor. Det är vi vuxna och samhället som skapar allt detta. Det låter kankse syniskt av mig att skriva så, men jag blir uppriktigt förbannad när man följer allt hat som sprids både på nätet och i verkliga livet. Vad fan håller vi på med? Vi frågar våra barn om alla är snälla mot dom, men frågar vi någonsin om dem är snälla mot alla? Jag frågar vår dagmamma ofta om hailey sköter sig och är snäll mot alla. Jag vet innerst inne att hon är det, men jag vill veta. Jag vägrar vara den föräldern som inte engagerar sig i sina barn. Jag kommer gör allt för mina barn, men jag tänker aldrig acceptera för en sekund att de beter sig illa. 
 
Jag tror att många föräldrar idag inte har en susning av vad deras barn gör via sina smartphones eller via datorerna. De köper glatt en telefon, men sen då? Vem bär ansvar över barn och ungdomar och deras sätt att bete sig över nätet? Jag säger utan att blinka föräldrarna. Det kankse är fel att lägga över allt ansvar på föräldrarna, men det största ansvaret ligger ändå där. Jag tror efter att ha talat med många ungdomar att det hade varit bra med undervisning kring hur man beter sig över nätet och vilken skada det faktiskt gör för den som är drabbad av det. Jag själv som bloggar får väldigt sällan elaka kommentarer, min blogg är såpass liten att jag slipper ifrån det. Jag tror att de elaka kommentarerna grundas i avundsjuka som helt enkelt tippar över och så måste man vräka ur sig ngt för att känna en gnutta tillfredställelse. Det låter kanske helt sjukt, men det är det jag tror. Sen att till 99 % är alla elaka kommentarer anonyma, det är ett tydligt tecken på osäkerhet och ett tecken på att man inte vågar stå för det man tycker. Även fast att man står för det man tycker och skriver elaka saker ger det inte någon rätten att skriva eller säga taskiga saker. Visst yttrandefrihet, men med den friheten kommer också skyldigheter. Etik och moral är en viktig aspekt i mina ögon. Att mitt handlande inte skadar någonannan varken fysiskt eller psykiskt. 
 
Vart vill jag då komma med detta långa inlägg? Jo att vi vuxna måste ta ett större ansvar till våra barn, vi måste isidosätta våra egna behov för en sekund och fokusera på hur våra barn mår och hur de beter sig mot varandra. Som jag skrev ovan, inga barn föds elaka, det är vi som gör dom elaka.
 

Postat av: Anonym

👍👍👍

2013-12-11 @ 16:57:57


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: