StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

nu får det f*n vara nog!

Frureinhold.se / 10 Januari, 2014 - 15:14 / Vardagen

Det brukade finnas leksaker vid det lilla bordet som de våldtagna barnen kunde leka med.Nu är lådan tom. Det enda som finns kvar är en ask kritor och fyra målarböcker. Det har suttit för många flickor och pojkar där som har plockat med sig en docka, en byggkloss eller en bil.

– Barnen som kommer hit är ofta från mycket fattiga familjer. När de får chansen att hålla i en leksak vill de inte lämna tillbaka den, och med tanke på vad de har varit med om så tvingar vi dem inte. Men det gör att leksakerna har tagit slut, säger Josiane Christa Karirengera.

Hon är koordinator på kliniken Seruka Center i Burundis huvudstad Bujumbura.

Det startades inte som ett hus för våldtagna barn.

Det har tvingats bli det.

– Nästan sjuttio procent av alla offer som kommer hit är under arton år. Hälften av dem är under tolv. Och en fjärdedel har inte fyllt fem år, säger Josiane Christa Karirengera.

Källa

Med tårar i ögonen och en klump i magen printar jag dessa orden på min blogg. Men jag vill med dessa ord nå ut till er läsare som läser min blogg varje dag. Jag vill få alla er att verkligen värdera era liv. Vi har haft turen att födas i ett land där våldtäkter är ett lagbrott. De sker, tyvärr så finns det så sjuka människor även i sverige som inte förstår skillanden på rätt och fel. Jag förstår inte hur sjuk man måste vara för att förgripa sig på ett barn, eller på en annan människa. Det finns inget straff mer än döden som kunde skydda världen mot alla dessa vidriga människor. Jag är hård när jag skriver om dödsstraff, men hade min dotter eller någon över huvudtaget blivit brutalt våldtagen hade min första tanke varit att ta död på den människan. Det tror jag att de flesta tänker. Jag är inte för dödsstraff, men i dessa sammanhang fylls jag med så otroligt mycket hat. Hat som jag näst intill inte kan hantera. Jag tycker att alla människor har ett visst ansvar gentemot varandra. Vi talade på lektionen tidigare kring möjlighetsprincipen, vilket innebär att har man möjlighet att hjälpa andra skall man också göra det. Snälla snälla alla fina läsare, om ni någon gång misstänker eller själva blivit utsatta för en våldtäkt var inte rädda att söka hjälp eller anmäla. Även om ni skäms eller är rädda så kan skall inga av dessa vidriga människor få gå fria.

Edit: tydligen så finns det inget tryggt rättsystem mot våldtäktsmän i Sverige heller, tragiskt.. 


 

Postat av: Eva "SjungandeMamman"

Åh det gör så ont i hjärtat att läsa detta! Man blir så förbannad, förtvivlad och maktlös...Hur KAN man bara göra någon så illa??? Och små små barn... Finns inte ord, jag vill bara gråta :´(

2014-01-10 @ 17:46:59
URL: http://www.sjungandemamman.com


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: