StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

född som flicka

Frureinhold.se / 11 September, 2013 - 18:45 / Vardagen

Det kanske är en för provocerande rubrik, men jag känner att rubriken är precis så som jag känner när jag läser en artikel ifrån aftonbladet. Det är egentligen inget nytt, det här med att flickor är mindre värda än pojkar i vissa kulturer. Det finns byar i Kina där flickor lämnas bort till för att antingen dö eller försättas i slavarbete, det finns flickor i indien som säljs till det som passar. Flickor blir omskurna i afrika för att de inte skall känna tillfredställelse och få osunda tankar. Listan kan bli lång och jag mår rent av illa bara genom att skriva de orden som nu står. vad är det för fel på människor? hur kan man med egna ögon stå och se på när en flicka blir skuren med ett vast föremål, eller se på när ett barn läggs för att dö i svält i någon påse i turkiet. Hur är det möjligt att vara så kall. Ännu värre undrar jag hur dessa kvinnor som blivit utsatta för det mest brutala man kan tänka sig sen i sin tur gör samma igen mot sina egna döttrar eller barnbarn. 
Dessa tre är urklipp ifrån aftonbladets artikel om afganistan. Om 1 år kommer alla svenska och amerikanska trupper att lämna afganistan och frågan är, vad kommer att hända då? I mitt yrke handlar mycket om att motivera, skapa möjligheter och stödja till ett bättre välbefinnande, en bättre levnadstandard och livsstil. Hur skulle jag som hälsovetare i detta läge kunna göra min röst hörd? jag hade nog mer eller mindre stått och skrikit rakt ut. Människor himlar om religion, men detta är inte religion, det är ren idioti. Det är absurt att säga att det är gud som avgör om du blir läkare. Varför ges då inte alla barn flicka som pojk samma möjligheter, varför bestämmer ni att lämna över era agerande i guds händer ena stunden men inte andra. Jag är inte emot religion, men jag är emot när man ställer sig bakom den för att försvara ens fruktansvärda handlingar. Jag hoppas att jag inte trampar ngn på tårna i detta inlägg, men jag kände att jag var tvungen att få ur mig en del av min ilska ! 
 
 

Postat av: jennie

Vad som är intressant är att även denna grymheten existerar i vårt samhälle. vi skiljer på vi och dom. facebook bokstavligt talat svämmar över av propaganda om invandring. invandrare människor, någons barn, av kött och blod. som någon älskar, någons familj. vilka är vi att dömma? och göra oss mer värda?! alla är väl lika mycket värda? vi har bara olika förutsättningar. det är svårt att styra vad som händer i en liten by i indien när man redan stänger ögonen för männskor i sin egen stad.

2013-09-11 @ 21:21:25


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: