StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

hysteri

Frureinhold.se / 10 November, 2013 - 20:33 / Vardagen

Hysterin kring barn och unga i sociala medier är helt insane. Mobbningen idag är värre än vad jag någonsin upplevt. Vart är vi vuxna när våra barn sitter och skriver det ena grova ordet efter det andra till varandra. Sen alla dessa förfalskningar av identiteter får mig att se rött. Barn är barn och de lär sig både av varandra men även av oss vuxna, snälla finns där för era barn och föregå med gott exempel! Detta skrev jag ut på facebook idag, här får ni några av kommentarerna..
-----------
Att ge två uttråkade barn/ungdomar en yxa och säga - "gå ut och hitta på nåt i skogen" låter konstigt. Men ge dem en smart telefon, utan riktlinjer och kontroll låter för mig lika konstigt. Även telefonen kan vara ett potentiellt vapen, där tillsyn och användningsregler borde vara lika strikta. Acceptansen av kränkande ord blir bara värre. Framförallt ser man hur yngre killar brukar kvinnoförnedrande tillmälen som om det vore en komplimang mot tjejer. Vart har de fått den kvinnosynen och har föräldrar generellt glömt av lära sina barn vett & etikett. Hur man bemöter andra människor? - A
------------
Man börjar ju undra, är vi vuxna för självupptagna med vårt att vi glömmer av våra barn? - jag
-------------
Det är en del av sanningen. Man umgås och pratar för lite med sina barn. 
Barnen får en data och telefon utan tydliga riktlinjer för hur den ska brukas. Man har för lite dialog och umgås för lite. Dialogen hemma är A & O. Ungdomarna sitter sedan hemma, på sitt rum, det är tryggt och säkert. Men ingen ifrågasätter sedan vad de gör....- A
----
50 % av uppfostran kommer ifrån hemmet, de andra procenten från vuxna i skolan, idrott och föräldrars och barns umgängeskrets. Barn ser och lär av oss vuxna.- A

ungdomar på 2000-talet
 
barn på 1900-talet
detta kanske är provocerande, men vad tror ni läsare, är vi så fysiskt oaktiva att psyket ballar ur och för att få utlopp för all energi behandlar vi varandra som smuts. Eller är det lättare att skriva saker i ord än att säga det i verkligen livet bara för att man inte ser hur sårade människan som får ta emot dessa ord verkligen bli? mobbning idag är ur mina ögon i en helt annan dimension än när jag var liten. När jag var liten, vilket inte var så längesen kunde vi ändå komma undan, mobbningen skedde mest i skolan och när man lämnade skolan fick man ändå en viss lugn och ro. Dock är ju ensamheten något som också sårar, men det kan jag skriva om en annan gång. Det jag vill få fram är att vi vuxna har ett ansvar, att uppfostra våra barn till att inte skada en annan individ, varken psykiskt eller fysiskt, barn föds inte som mobbare. Umgås med era barn, prata med era barn och hitta på saker med era barn.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: