StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

seminarie kring makt

Frureinhold.se / 23 Maj, 2013 - 20:13 / Vardagen

När jag tänker kring makt, tänker jag på pengar, men något ännu större än pengar är tid. Det brukar talas vid att tid är pengar och om tid är pengar och pengar ger makt, borde makt innebära att äga tid. Jag såg en film en gång som handlade om just tid, pengar hade inget värde utan det man ägde var tid. Ju rikare en person var, desto mer tid på jorden hade de. Jag fastande för makt begreppet inom ett tidsperspektiv. Inga pengar i världen kan köpa en mer tid på jorden och i slutändan är det ändå det som räknas? För mig är makt att äga sig själv, att ha makt i att tycka, tänka och vara precis den individ som jag själv vill vara. Som Winroth och Rydqvist (2010) skriver om empowerment. Jag lever ett liv, har jag tur i över 80 år, men sen då? Vad händer efter att jag dör. Det kan jag aldrig veta och att leva ett liv där någon annan lever det åt mig kommer jag aldrig att gå med på. Jag menar inte arbetsmässigt, men känslomässigt samt relationsmässigt. Jag är ingen egenföretagare typ, jag har inget emot att vara anställd, men det handlar om att arbeta på rätt och lika villkor. Något som också ger makt ur ett annat perspektiv är kunskap. Man hör ofta att kunskap är makt, jag är villig att hålla med om det. Men då kan följdfrågan vara vilken typ av kunskap. Jag läste samhäll/samhäll på gymnasiet, så det kan kallas street smart. Jag tycker själv att jag har haft nytta av den kunskapen, att veta mycket om lite. Men för vissa är den kunskapen inget värt. Så i slutändan är det bara den enskilde individen som kan värdera sin egen kunskap.

 

På min arbetsplats som jag har varit på nu under praktiken känner jag att jag har haft makt över kunskap. Jag har kommit med tips och råd inom vissa ämnen och kunskapen har tagits till vara på. Det är på många arbetsplatser som jag har känt att jag har haft makt över olika situationer. Jag tar gärna på mig ledarrollen och kommandot i olika sammanhang. Jag är även en bra talare i många sammanhang. För bara några veckor sedan förlorade en nära vän till mig sitt nyfödda barn. En mammas värsta mardröm. Hon har kommit till mig för att prata, om allt, om meningen med livet. Jag kan inte göra mer än att lyssna och svara. Det jag vill komma fram till är att förstå makt och först sin roll inom ett maktperspektiv är att hitta sig själv. Förstå sig själv och förstå vad det är som gör att jag är den jag är. Det finns människor som går ett helt liv utan att hitta sig själv och sen finns det sådana som jag som bara är 25 år och redan är på god väg att förstå vissa existentiella frågor som livet.

 

Många går in med inställningen att arbeta är något man måste för att överleva. I många fall är det så, men det är också något som man skall göra större delen av ens liv. Frågan som jag ställer mig är om man vill spendera den större delen i något som man egentligen hatar. Detta går att koppla till livskvalité, som i sin tur går att koppla till den enskilde individens möjlighet att bestämma över sig själv. När allt kommer omkring, landar allt i sig själv. I Sverige finns otroliga möjligheter, inte just nu inom arbetsmarknaden, men utbildningsmässigt finns det alla möjligheter i världen. I Sverige får man till och med betalt för att studera, just saying. Men sen får man inte glömma att det faktiskt finns en grupp människor som inte kan eller vill studera. Men åter till makt, när allt kommer omkring så är det bara den enskilde individen som kan styra över det egna ödet. Vad man än bestämmer sig för att göra så kan man inte lägga över ansvaret hos någon annan än sig själv. Självklart har samhället en avgörande roll på olika plan. Men ibland känns det som om många lägger över hela ansvaret på att samhället skall lösa alla ens problem. Det tycker jag är helt fel.

 

Att leda i förändring är heller inte enkelt. Jag tror att en stark, trygg och strukturerad ledare är bra när det stormar som mest i ett företag. Som alltid finns där i skuggan av de anställda och som vågar stå på sig och arbeta för de anställda och inte emot dom. Det finns många ledare som lätt blir maktgalna, som bara ser sedlarna eller siffrorna på kontoutdraget. Men när allt kommer omkring är det inte pengarna som gör än lycklig, det är gemenskapen.

 

Så om jag skulle ge mina tips till någon, skulle det vara att alltid lita på sig själv, lita på de instinkter som livet ger en. Tro på sig själv och våga ta risker, livet skall inte vara enkelt, men det skall heller inte vara svårt. Det är bara du själv som individ som kan påverka ditt eget liv. Låt heller ingen leva livet åt dig. Du vet aldrig när livet tas ifrån dig och även om du lever i över 80 år så hoppas jag att du vill leva det på absolut bästa sätt. Den som avgör vad som är bästa sätt är du. Det blir mycket filosofi, men frågan kring makt är så stor att filosofi skapas automatiskt. Jag gillar att hjälpa och påverka andra, men mina ord är inte lag och det är bara du som kan avgöra vad du egentligen tror på.

 

2008



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: