StartVardagenHaileyFotoInredningShoppingBröllopTräning och hälsa MusikResorTävlingar

Att göra rätt från början..

Frureinhold.se / 01 Maj, 2013 - 14:43 / Vardagen

Sitter ibland och läser igenom lite hästbloggar. Jag har ju själv ridit i en massa år och klart man lägger på sig lite erfarenhet. Dock tror jag aldrig att man är fulllärd. Men något som jag reagerar på är hur folk gärna stressar fram utveckling, framförallt hos unghästar. Jag rider just nu en unghäst, Carisma är 5 år och inte riden kontinuerligt sen i november.  Vi har hållt igång nu 2 gånger i veckan sedan feb-mars, ibland 3 ggr. Men det hör inte till saken. När jag träffar nya hästar är jag noga med att knyta ett band till dem. Lära känna dom på marken och dom för möjlighet att lära känna mig. Jag börjar varje pass med C att promenera runt i padocken, släpper tygeln och bara går. Hon går efter mig som en hund, jag svänger åt höger vänter, gör volter etc. Hon går villigt med. När vi skall hoppa upp går vi till bänken och hon går in och sedan hoppas jag upp. Där tycker jag själv att vi har en bra kommunikation. Sen självklart är hon ung, vi har våra stunder där hon småstegrar, trippar, studsar etc. Men så är det, allt handlar om att ge och ta. Balansgång, precis som med barn :) Men jag är otroligt nöjd med mitt sätt att binda band med de hästar jag lär känna. Alla tre hästar i stallet är så otroligt goa, de har alltid öronen framåt när jag kommer och självklart skämmer jag bort dom med en godisbit. Jag blir så ledsen när jag ser alla dessa stressade unghästar där paniken lyser i ögonen, inte konstigt att de gör som de gör. Nämner såklart inga bloggar här, de är upp till var och en hur man vill hantera djuren. Men jag skriver gärna hur jag brukar göra. 
 
Idag red jag gullan som en förberedelse för imorgon. Jag hade det riktigt tungt, mickan hoppade upp i slutet och hjälpte mig med det sista. Väldigt tacksam för det :) Jag har itne fått tiderna för imorgon, men hoppas att det blir av. Annars får vi köra ett dressyrpass i padocken :) Jag är så himla glad över att få rida dessa underbara hästar. Slänger in en randomfilm som jag hittade på youtube :) Malin sa en smart sak på GHS, det tar mellan 6-12 månader att rida ihop sig med en häst, tänk då vad tid det tar att rida ihop sig med en unghäst...
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: